cheznuha

Bijzondere verhalen over onverwachte ontmoetingen vol verwondering, compassie en liefde…

Grote meid

Weet je dat ik al heel veel kan? Mama zegt dat ik al een grote meid ben. Zo kan ik al lezen. Het gaat nog wel langzaam, hoor! En ik kan mijn naam al schrijven. Eigenlijk telt dat niet. Dat kon ik al. Dat was het eerste wat ik leerde van meneer Paddington.

Mijn naam schrijf ik op tafels en stoelen. Op het gekleurde behang van Oma. Op mijn tas en jas. Mama wordt dan altijd heel erg boos. Ze roept heel hard ‘Sophia’ door het huis. Zo hard dat ik de kopjes in de kast hoor rinkelen. Dan ben ik bang dat ze stuk rinkelen. Ojee, dat zou mama nog bozer maken.

Het liefst verstop ik mij onder mijn prinsessenbed. Doen grote mensen dat ook? Ik bedoel verstoppen grote mensen zich ook als ze bang zijn? Nu ben ik een grote meid. Ik verstop me niet meer, maar loop naar beneden. ‘ Jaa mama’, roep ik vanuit het trapgat. Ik trek mijn jurk nog even snel recht. Mama houdt er niet van als mijn jurk slordig zit. Mama is een echte dame. Ik wil geen dame worden.

Bovenstaand stukje heb ik ingezonden als schrijfoefening op:

https://schotinschrijven.wordpress.com/schrijfoefening/schrijfoefening-maart/

Marije Onstenk heeft mijn stukje voorzien van feedback op haar blog geplaatst. Hierboven heb ik het stukje aangepast.

Enkel berichtnavigatie

2 gedachten over “Grote meid

  1. Hallo Nuha,

    Wat ontzettend leuk om je verhaal herschreven te zien! Ik vond het al een intrigerend stukje, nu nog meer. Je wordt er nog meer ingetrokken, nieuwsgierig gemaakt en nu de ‘grote-mensen-woorden’ eruit zijn, is het kindperspectief veel sterker geworden. Leuk! Ben benieuwd of het langer wordt en wat er allemaal aan de hand is met het meisje en de moeder.

    Groet,

    Marije

Plaats een reactie

Karin Ramaker.

Als ik niet schrijf, denk ik aan schrijven.

Waar je werkelijk ademt

Tommy Browaeys - Wake-up Call - Gebeten door het Leven

VONNABLES

Over jezelf goed voelen

Woolywoot

Kom, zullen we stilstaan? | weblog

W. Rynlandt

Gedichten - kortverhalen - zeer korte verhalen

Kampong van Kooten

Op zoek naar mijn oma - Alledaagse verhaaltjes & recepten van een Indo

J.i.P.

Jip in Palestine

De reizende schrijver

"not all those who wander are lost"

forumrogierum

Creatieve schuilplaats voor columns, gedachtekronkels, korte verhaaltjes en wat dies meer zij

herminiaenamsterdam.wordpress.com/

Súper Ámsterdam para una estancia estupenda en Ámsterdam!